06 april 2009

Gefloten in Hoogerheide

Tot afgelopen donderdag stond ik slechts ingedeeld voor één wedstrijd in Hoogerheide. Ik mocht de jongens onder de 19 wedstrijd fluiten tussen De Zuidwesthoek - zo heet de vereniging uit Hoogerheide - en De Warande uit Oosterhout.

Uiteindelijk heb ik drie wedstrijden in Hoogerheide gefloten en dat hadden er ook vier kunnen zijn.

Donderdag kreeg ik een emailtje van Evert van Lieshout. Dat is degene die zich in het District V bezig houdt met het herindelen van de scheidsrechters in het geval dat er collega's afzeggen. Hij vroeg of ik ook de wedstrijd voor mijn wedstrijd kon fluiten. Dat was natuurlijk geen enkel probleem.

En zo zorgde ik dat ik netjes op tijd (een half uur van te voren dus) in het zwembad De Plantage was. Daar was net een jongens wedstrijd in de leeftrijdscategorie tot en met 15 jaar bezig. Maar zonder officieel aangestelde scheidsrechter.

De dameswedstrijd bleek om het kampioenschap de 4de klasse te gaan. De Dokkelaers en De Zuidwesthoek speelden met veel passie en veel inzet. De kansen waren er aan beide kansen. De Dokkelaers stonden met 1 - 3 voor, maar uiteindelijk werd het toch nog 3 - 3. Het publiek zit in dit bad heel dicht achter de scheidsrechter. Dat is op zich mooi, want dan zit het publiek ook met hun neus op de wedstrijd en kunnen ze alles goed volgen. Er zijn echter baden waar dit niet altijd goed gaat en het publiek zich al te nadrukkelijk gaat bemoeien met de scheidsrechter in plaats van dat ze de energie steken in het aanmoedigen van hun ploeg. Dat ging zaterdag juist heel goed en dan is het alleen maar mooi om te fluiten in een ambiance waar er bij ieder doelpunt heel erg hard wordt gejuicht en bij iedere schot over of naast er een luide oeiiiii klinkt.

De tweede wedstrijd was de jongens tot 19 jaar wedstrijd. In deze klasse stelt het district helaas maar één scheidsrechter aan. Ik vind dat deze jongens qua spel en snelheid zo ver zijn dat ze door twee scheidsrechters gefloten moeten worden. Dat zou ook een goede ondersteuning zijn in de vervolgstappen naar wedstrijden in de Bond. Ook deze pot had weer een hoog niveau. Twee stijlen waterpolo én coaching botste met elkaar. Het stilistische polo van De Zuidwesthoek en het fysieke waterpolo van De Warande. Ook de coachingstijlen verschilden nogal. De coach van de Zuidwesthoek was erg rustig in haar aanwijzingen. De coach van De Warande was erg druk. Dat was hij niet alleen met zijn eigen team, maar nog meer met mijn fluiten en het functioneren van de jutytafel. Dat leidde er uiteindelijk toe dat de coach van De Warande uit de zwemzaal kon vertrekken. Helaas was dat ook nog een strijd in twee delen en dus heb ik daar rapport van moeten opbouwen. De ploeg uit Oosterhout leed niet onder het vertrek van de coach, want wist zonder coaching de achterstand om te buigen in een voorsprong.

Toen bleek dat voor de volgende wedstrijd in het zwembad nog geen scheidsrechter binnen was. Dus vroeg men mij of ik ook de herenwedstrijd nog wilde fluiten. Natuurlijk heb ik dat ook gedaan. Het was weer eens goed om een 'mannen met belegen leeftijd' wedstrijd te fluiten, om de trucjes weer eens van dichtbij te zien.

Na afloop in de kantine bleek dat ik ook nog wel de jongenswedstrijd aan het begin van de avond had kunnen fluiten, want dat bleek om een inhaalwedstrijd te gaan, waar geen scheidsrechter voor was opgekomen. Drie wedstrijden was echter mooi geweest.

Geen opmerkingen: