24 december 2014

Nieuwe muziek 2014: De top 10

In 2014 ben ik weer begonnen met het uitgebreid volgen van nieuwe muziek.

Nieuwe muziek is er veel en van allerlei soorten en smaken. Een dagje Q Music, Radio 538 of 3FM luisteren levert een berg aan nieuwe muziek op. Echter, toch vooral meer van hetzelfde. Geen spannende keuzes, muziek die op het randje zit van de mainstream of er soms net overeen.

Commerciele radiozenders verdienen hun geld natuurlijk door het maken van programma's voor een breed publiek binnen hun doelgroep, zodat de commercials op de zender zo veel mogelijk opleveren. Het is dus logisch dat deze radiostations dus kiezen voor de mainstream.

Van de publieke radiozenders zou je echter wat anders verwachten. Maar ook daar is de mainstream steeds belangrijker geworden. Zelfs 3 voor 12 radio draait toch vooral mainstream. Het feit dat Dotan met Home de 3VOOR12 Song van het Jaar verkiezing wint, is daarvan een sprekend voorbeeld.

Kortom: voor spannende nieuwe muziek zijn andere bronnen belangrijk. Internet radio van zenders die niet in de mainstream zitten, spotify playlists van nieuwe muziek. Ja, dan is er nog een hoop te kiezen dat (meestal) niet op de playlist de nationale radio staat (of daar pas veel later op komt, omdat het nummer toch is opgepikt).

Mijn verzameling van spannende nieuwe liedjes vind in mijn spotify playlist. Ik voeg er minimaal een keer per week nieuwe liedjes aan toe. De liedjes staan er minimaal een maand in, de betere nummers (volgens mijn persoonlijke smaak) mogen 2 maanden blijven. Daarna is het geen nieuwe muziek meer tenslotte. Zo blijft de playlist ergens tussen de 50 en 100 nummers groot.

De 10 beste nieuwe liedjes van het afgelopen jaar volgens mijn eigen lijstje, stel ik de komende dagen tussen kerst en oud en nieuw aan je voor.

Geen opmerkingen: