31 mei 2006

Iene, miene, mutte

Iene, miene, mutte,
tien pond grutten,
tien pond kaas,
iene miene mutte is de baas!

Vanavond om half acht weten we het... Wie wordt de winnaar van de ledenraadpleging voor de verkiezing van de lijsttrekker van de VVD. Rutte, Verdonk of Veenendaal.

Als lid van de VVD kreeg ik ook een stembiljet thuisgestuurd met een begeleidend schrijven van het hoofdbestuur waarin van elke kandidaat zijn of haar belangrijkste punten uit het CV waren samengevat.

Net als in een echte campagne kreeg ik ook van alle kandidaten zelf nog een brief thuis met het vriendelijke verzoek om op haar of hem te stemmen. Ik moet zeggen: Jelleke Veenendaal was hierin het meest doortastend, want zij had haar brief netjes op dezelfde dag verstuurd als het stembiljet van het hoofdbestuur. Die vielen dus netjes samen in mijn brievenbus. Verdonk en Rutte waren kennelijk meer bezig met de massamedia en de brieven van die twee kwamen een paar dagen later alsnog.

Alles ligt inmiddels bij het oud papier.

Ik heb niet gestemd.

Dat is eigenlijk de eerste keer dat ik niet stem. Ik stem altijd. Het is een recht om te mogen stemmen en dus wil ik dat ook gebruiken. Maar dit keer, nee dank u. Geen van de drie kandidaten heeft voor mij de leiderschaps kwaliteiten waaraan een lijsttrekker moet voldoen. Dat is nl. het enige waar het hier om gaat. De leiderschapskwaliteiten van de lijsttrekker.

De discussie ging toch vooral en alleen om de inhuodelijke punten waarin de dames en heer met elkaar over verschilden. Tot de uitzending van Zembla. Na die uitzending was opeens alles anders.

Maar weet u nog voor die uitzending van Zembla? Veenendaal, Rutte en Verdonk gingen in zaaltjes met elkaar in debat over politieke thema's. Wat vind jij hiervan en wat vind die ander daarvan. En dat is opmerkelijk, want het verkiezingsprogramma van de VVD stond helemaal niet ter discussie.

Na de uitzending van Zembla ging het opeens wel over leiderschapskwaliteiten. En toen vielen alle drie de kandidaten voor mij door de mand.

Verdonk mist tact en finesse om de zaak Ayaan op een goede manier op te lossen en staat sindsdien onder curatele van het kabinet en de kamer.

Rutte geeft aan dat de zaak Ayaan geen invloed mag hebben op de ledenraadpleging. Een misser is mijn mening, want juist hier kan Rutte punten scoren omdat dit juist een gebrek aan leiderschap kenmerkt van Verdonk. En juist omdat Rutte vind dat dit niet belangrijk is, komt hij op mij niet over als een sterk leider.

Jelleke Veenendaal heeft zich in dit verhaal helemaal niet geroerd. In ieder geval heeft ze mij er niet over kunnen bereiken. En ik heb mijn oren en ogen echt wel open. Gemiste kans en dus ook voor mij geen Jelleke Veenendaal.

En nu dan...?

Na vanavond zijn er volgens mij drie scenario's.

Het lijkt erop dat Verdonk, ondanks alles, toch gaat winnen. De peilingen geven dit aan. En als dat gebeurd heeft dit grote consequenties voor de VVD. Ten eerste zal er een groot deel van de prominente VVD leden grote druk gaan uitoefenen op het hoofdbestuur om Verdonk van die positie af te krijgen. En dat gaat lukken ook. Haar positie in de kamer is al onhoudbaar en er hoeft maar een klein duwtje gegeven te worden en Verdonk valt om. Aangezien Rutte geen tweede keus wil zijn, komt er een geheel open strijd voor het lijsttrekkerschap en FritZ hoopt dat er dan wel een echte leider opstaat.

Rutte wordt toch lijsttrekker en Verdonk begint minimaal een rechtzaak over de gang van zaken. Rutte verliest de verkiezingen vervolgens en stapt op.

Jelleke Veenendaal wordt de lijsttrekker en de partij heeft eerst een paar maanden nodig om aan dit onwerkelijke idee te wennen.

In alle gevallen heeft FritZ al besloten om even de 'Marcel van Dam' status aan te nemen in zijn lidmaatschap van de VVD. Ik schort het voorlopig even op. De feeling is weg.

3 opmerkingen:

Frans zei

Wat een onthulling, FritZ! Als niet-VVD-stemmer (en dus ook geen lid) mag ik me eigenlijk niet bemoeien met deze verkiezing. Maar dat verhindert me niet om met volle teugen te genieten van het hele proces, een waar spectakel. Als Franz zou mogen kiezen uit de door FritZ geschetste scenario's, dan wist-ie het wel: laat Verdonk die kar maar recht-door-zee trekken. Dat wordt een enerverende zomer!

Isis zei

Ik sluit me in deze geheel bij Franz aan. Als niet-VVD-stemmer en -lid zou ik het jammer vinden als het gerollebol in de media vanaf morgen over zou zijn. Ik ben geen soap-fan, maar voor deze soap ben ik niet bij de televisie weg te slaan.

Voor een VVD-lid als jij, kan ik me echter wel voorstellen dat dit niet de mooiste tijden zijn!

Frans zei

Iene miene mutte,
het wordt Mark Rutte.

Tsja, wat zaten Rita en Mark dichtbij elkaar. Twee grote kampen binnen de VVD tegenover elkaar. Franz denkt dat het Mark niet zal lukken om dat bij elkaar te houden; Mark My Words!