29 maart 2007

Het miljoenencontract!

Ik zat even op nu.nl te kijken toen mijn oog viel op deze headline:

Aangezien ik mijzelf wel een betere scheidsrechter vind, zou morgen het miljoenencontract wel op de mat liggen.

Natuurlijk is dat zo.

Het aantal scheidsrechters in Nederland neemt af. Hoe komt dat? Nou kijk maar eens hoe weinig respectvol alleen al voetballers en toeschouwers bij voetbalwedstrijden op tv omgaan met de scheidsrechter. En natuurlijk komt dat niet alleen voor bij die wedstrijden en alleen bij voetbal. Ook bij andere sporten neemt de agressie tegenover scheidsrechters toe en het respect af.

Genoeg negativisme. Ik ben tenslotte zelf nu ruim een jaar scheidsrechter en niet voor niets. De kans om het spelletje ook voor anderen mogelijk te maken waaraan jezelf ook jarenlang plezier hebt beleefd is geweldig. Of het nu voetbal, honkbal of zoals in mijn geval waterpolo.

Nu krijg ik ook wel eens opmerkingen uit het water, van de kant of vanaf de tribune. Natuurlijk is dat niet leuk, maar als je dit gelijk de kop in drukt dan merk je dat spelers, coaches en publiek weten dat er normaal met de scheidsrechter omgegaan moet worden.

Fijner is het als je net als afgelopen zaterdag mag fluiten in een bad en bij een vereniging die zijn zaakjes goed voor elkaar heeft. Dat geeft echt een goed gevoel. Nou is het niet alleen belangrijk of de scheidsrechter een goed gevoel heeft aan het eind van de wedstrijd. Maar als ik het naar mijn zin heb en minder hoef te letten op randzaken die niet goed voor elkaar zijn, dan fluit ik ook beter. En dus is het ook voor de beide teams als het goed is een fijne en eerlijke wedstrijd.

Het bericht gaat dus over het Masterplan Arbitrage. De regering stelt hier zes miljoen euro voor ter beschikking.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

O, nou, ik had je die 6 miljoen euro van harte gegund hoor. ;-)

Anoniem zei

Is dat niet een beetje onder je nivo zo'n fooi-tje...