24 augustus 2008

De evaluatie

Na ruim twee weken sporten op het allerhoogste niveau is het tijd voor een kleine evaluatie van mijn favorieten.

De evaluatie is vrij makkelijk.

Vier teleurstellingen en één hoogtepunt. Dat hoogtepunt maakte voor mij alles goed. Waterpolo is en blijft mijn sport en als Nederland daarin Olympisch goud wint, zijn de Olympics voor mij geslaagd.

  • De beachvolleyballers Nummerdor en Schuil strandden in de kwartfinales.
  • De honkballers verloren vijf van de zeven wedstrijden zonder ook maar een run te scoren: shutout in vaktermen.
  • Pieter van den Hoogenband zwom een PR maar eindigde in de finale op een vijfde plek. Voor Pieter telde maar één plaats: eerste.
  • Mark Huiznga werd in de tweede ronde uitgeschakeld, geen herkansing, geen medaille.

Maar toen was er - onverwacht voor velen - de gouden plak voor onze golden waterpolo girls.

De verschillen in de wereldtop zijn klein. Pieken op het juiste moment is essentieel. Robin van Galen zei het al: het EK in Malaga is voor ons alleen een voorbereidingstoernooi.

Het moest hier in Beijing gebeuren. En het gebeurde ook hier. In de schaduw van de grote waterpolo landen kwalificeerde Oranje zich voor de kruisfinales. Het won in een zinderende partij na strafworpen van Italië en was daarmee halve finalist. In de halve finale werd Hongarije verslagen. De focus bleef er en in de finale waren de Verenigde Staten een maatje te klein voor Nederland.

De verkiezing van de sportploeg van het jaar lijkt nu al een gelopen zaak!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Grootste deceptie waren de hockeyers, en Theo Bos was ook een teleurstelling.

Anoniem zei

Wat ik zo opvallend vond: gisteren, zondag dus, zag ik de top 5 bij de NOS en daarin geen waterpolo ... ik ben bang dat het Nederlandse publeik eerder voor de blonde paardenstaaten van de roeisters en hokkie zullen kiezen ...

terwijl de prestatie van de waterpolo dames gewoon hoger ingeschat moet worden.