17 maart 2009

Gefloten in Etten Leur

Zaterdagmiddag stond ik weer aan de kant in het relatief smalle bad in Etten Leur. Op papier was dit niet zo'n lastige wedstrijd: Jongens tot 17 jaar en niet de best geklasseerde teams.

Wat op papier makkelijk kan lijken, bleek in het echt toch even tegen te vallen. Gelijk in de eerste periode leek een speler van de bezoekende ploeg na een uitsluiting van zijn teamgenoot al terug te komen uit het terugkomvak, voordat zijn teamgenoot in het vak was aangekomen. Dus stuurde ik de teamgenoot er nogmaals uit. Gelukkig greep de jurytafel (ondanks dat het de bezoekende ploeg was, HULDE!) goed in. De verkeerde speler was in het terugkomvak gaan liggen, geen wisselspeler. En dus moest mijn beslissing herzien. Beide spelers mochten gewoon weer meedoen.

In de derde periode gebeurde er ook iets onverwachts. Tijdens het spel duikt er zo maar een wisselspeler van de thuisploeg in het water. Dat mag niet, dus ik fluit en geen een uitsluiting met vervanging plus een strafworp voor de bezoekende ploeg. Eerlijk gezegd was dat wel een gokje. Maar achteraf blijkt dit gokje wel goed geweest te zijn. Bij de strafworpfouten (spelregel 22) staat:


22.6 Het door een speler of vervanger die krachtens de spelregels op dat moment geen recht tot deelnemen heeft, in het speelveld komen. De overtreder wordt tevens voor de verdere duur van de wedstrijd uitgesloten met vervanging. De vervanger mag het speelveld inkomen na de eerstvolgende gebeurtenis waarnaar verwezen wordt in WP 21.3.


Zo zie je maar dat een makkelijke wedstrijd, best wel lastig kan zijn. Voor komend weekend lees ik in ieder geval de spelregels weer een keer door. Dat kan nooit kwaad als ik echt hogerop wil gaan fluiten.

Geen opmerkingen: