12 oktober 2008

Gefloten in Breda

Zaterdagmiddag stond er een mooie wedstrijd voor mij ingepland: Een jongens tot 19 jaar wedstrijd tussen SBC 2000 en PSV.

SBC won haar eerste twee wedstrijden en PSV won tot gisteren haar enige wedstrijd ook. PSV is de grote vereniging in District V en heeft dan ook twee jeugd teams tot 19 jaar ingeschreven. Het eerste jeugdteam kwam dus op bezoek in Breda.

Het was goed te merken dat hier twee sterke teams speelden. Beide teams speelden 'volwassen' polo. Er waren geen echte zwakkere spelers bij en de truckendoos ging soms vol open. Voor mij een wedstrijd om dus erg goed op te letten.

Het is daarom ook zonde dat er slechts 1 scheidsrechter wordt aangewezen voor de jongens tot 19 jaar competitie, want een wedstrijd zoals gisteren, verdient eigenlijk gewoon twee scheidsrechters. Het niveau is hoog en de jongens stromen vaak door naar het eerste of tweede team van hun vereniging. Daar spelen ze later ook met twee scheidsrechters en daar kunnen ze dan nu al mooi aan wennen.

De wedstrijd zelf verliep drie parten erg spannend. Na de derde periode stond het 4 - 5. SBC speelde met lef. Niet te fysiek, wel slim. Soms ook weer net iets te slim. Wegzwemmen bij een vrije bal als je er het dichtste bij ligt om te nemen, mag niet. En als dit gebeurd, dan fluit ik er ook voor. Niet alleen de eerste keer, maar ook de tweede keer.

PSV speelt fysiek. En daarmee creƫerden ze veel kansen, alleen ze misten er ook veel. Behalve in de laatste periode. Toen liepen ze weg en wonnen uiteindelijk afgetekend met 4 -10. Maar fysiek spelen kost ook overtredingen en persoonlijke fouten. Geslepen zijn ze wel, maar nog niet zo geslepen dat ik het niet zie.

Al met al ging de wedstrijd erg fijn en zat ik er goed in. Ik heb goed opgelet op de verbeterpunten van de vorige week. Jammer dat ik nu niet beoordeeld werd.

Wat me verder nog erg opviel is dat er op de tribune iemand zat die alleen maar naar mij riep dat ik op blauw 4 moest letten. Toen ik hem van de tribune liet vertrekken zei hij: maar ik werk hier. Natuurlijk maakt dat niet uit. Ook als staat de Prins van Oranje te schreeuwen zoals die man, vertrekken mag je sowieso.

Later toen ik klaar was bleek ook nog eens dat de man in kwestie zelf ook scheidsrechter is. Zonde.

Geen opmerkingen: