01 oktober 2006

Fluiten, floot, gefloten

Gisterenavond moest het dan gebeuren. De eerste echte wedstrijd met twee scheidsrechters op districtsniveau.

Franz stuurde mij nog een oppeppende sms en dus reed FritZ met de zenuwen in zijn lijf richting Bunschoten. The Sheer hard op de CD speler om nog te ontspannen. Dat lukte niet goed. Ik nam me voor om alles dan maar te laten gebeuren, maar dat maakte me nog niet rustig.

In het zwembad zag ik dat Rob (mijn collega waar ik mee moest fluiten) ook de wedstrijd voor onze gezamenlijke wedstrijd moest fluiten. En ik hoorde (!) een bekende stem. Ik keek en zag: onze coach van het jeugd van De Watervlo. Ik ging eens lekker zitten kijken. Dit onspande wel goed.

Het was een vlotte pot. Ons jeugdteam won, vrij eenvoudig, van De Vaart. Toen Rob de formulieren liet ondertekenen, controleerde ik de nagels en de kaarten van de spelers voor onze wedstrijd.

Hierna spraken Rob en ik nog even kort met elkaar en kon de pot beginnen.

Het was een hang, trek en duw wedstrijd. En dat is niet leuk om te fluiten. Rob en ik hielden het kort. Steeds kwamen, met name van Haarlem, de blikken naar ons van: dat zie je verkeerd. Ik zag het, liet het voor wat het is en bleef goed opletten.

De Vaart nam de leiding. Aan beide kanten vielen persoonlijke fouten. Maar het bleef netjes. Ik floot 1 persoonlijke fout tegen praten van een Haarlem speler.

Verder moest ik wennen. Wennen aan een aantal punten die met twee toch anders gaan dan alleen. Begin van een periode en herbegin na een doelpunt gaan anders. Dit staat ook niet duidelijk in de regels. Na een kleine uitleg van Rob tussen periode 1 en 2 ging dit wel goed. Overzicht en spellijnen moet ik nog beter mee omgaan. Ik heb de neiging om de bal te volgen en dat moet niet. Spelers moet je volgen, zeker met twee scheidsrechters. De bal maakt immers geen overtreding, maar een speler wel. Dit is echt een leerpunt voor de volgende keer.

Met nog een periode te gaan stond De Vaart met 6 - 4 voor. Bovendien hadden ze conditioneel de beste papieren. Jongere ploeg, actief en meer spelvariatie. Toch werd het nog 8 - 8.

Met nog een minuut te spelen stond De Vaart nog met 8 - 6 voor. Een lange aanval wilden ze spelen. Dat lukte niet goed. Dus kreeg Haarlem met nog ruim een halve minuut de kans op 8 - 7 en die werd ook verzilverd. De Vaart ging weer in de aanval. Rob floot de aanval van De Vaart en ik keek naar de opkomende verdedigers. Rob floot voor een overtreding op wit 10 (thuisploeg. Ik zag uit mijn ooghoek dat wit 10 de bal keihard op blauw 11 zijn hoofd gooide. Rob floot gelijk en gaf een uitsluiting zonder vervanging. Terecht. In het tumult erna gaf ik de keeper van Haarlem nog een persoonlijke fout en stuurde ik een speler van Haarlem nog uitsluiting met vervaning het veld uit wegens beledigen van Rob en mij. Gek, want Rob gaf toch gelijk een UZV. Nadat de gemoederen weer gekalmeerd waren mocht Haarlem een strafworp nemen, die bij de uitsluiting zonder vervanging hoort. Haarlem scoorde met nog 14 seconden de 8 - 8.

Al met al was het een hectische wedstrijd. Maar dit smaakt zeker naar meer! Volgende week is het al zover. District eerste klasse dames. Dat is dus nog een stapje hoger. En dan op 14 oktober weer een wedstrijd op kring niveau. Het leuke aan die wedstrijd is dan weer dat het net voor een hoofdklasse wedstrijd is. Reken maar dat ik daarbij blijf kijken.

Geen opmerkingen: