14 november 2006

Alexander Pechtold helpt mij

Het blijkt voor mij lastig te zijn om te kiezen dit jaar. De mooie commercial die ons laat zien hoe makkelijk het is om met een druk op de knop zaken in beweging te zetten op 22 november heeft mij meer van mijn keuze bewust gemaakt. Ik weet wel dat mijn stem niet het verschil zal maken op die hele grote berg met stemmen. Maar toch… Als iedereen dit jaar zorgvuldig met het kiezen omgaat, zou het toch wel eens een mooie verkiezingsuitslag kunnen worden.

Ik heb een longlist gemaakt met eigenlijk alle normale partijen. Van SP tot SGP, alle keuzes stonden nog open. Inmiddels begint het keuzes maken vormen aan te nemen. Ik heb alle opties weer open gelaten na het opzeggen van mijn lidmaatschap op de VVD. Ik ben best wel verrast door mijn eigen keuzes.

Inmiddels zijn er een paar partijen definitief afgevallen.
Als eerste viel de SGP af. Ik ben tegen discriminatie van vrouwen. Binnen de SGP is dit echter geen enkel probleem. De manier waarop die partij met dit thema omgaat is voor mij onbespreekbaar.
Vervolgens moet ook het CDA van mijn lijstje af. Belangrijkste reden is toch de bewegingsvrijheid die deze partij zich zelf iedere keer weer geeft na de verkiezingen. We weten allemaal nog wel hoe Wouter Bos na weken van onderhandelen het riet in werd gestuurd en hoe het CDA snel de ommezwaai naar de VVD wist te maken.


Keuzes over onderwijs, zorg, veiligheid, integratie, Europa, milieu, economie waren belangrijke thema’s. En als je je dan laat leiden door de campagnes op televisie dan was de ChristenUnie voor mij een kandidaat op mijn shortlist. Tot gisterenavond. Gissterenavond op mijn hotelkamer viel ik al zappend Nova binnen. In de uitzending zaten Alexander Pechtold van D66 en André Rouvoet van de ChristenUnie. André Rouvoet heeft drie thema’s: zorg voor de medemens, milieubewust ondernemen en het gezin. Maar het verkiezingsprogramma van de ChristenUnie biedt nog veel meer. Dat gisterenavond juist Alexander Pechtold de vinger op de gevoelige plekken uit dat programma moest leggen gaf mij een raar gevoel. Ik heb niets met Alexander Pechtold. Maar hij zette André Rouvoet in een paar zetten schaakmat over euthanasie en abortus. De ChristenUnie wil deze rechten op euthanasie en abortus terugdraaien als ze de kans krijgen. En dat zijn nou precies twee van de liberale vrijheden waar ik wel erg blij mee ben.

Alexander Pechtold heeft mijn stem zeker niet gewonnen, maar heeft in één debat wel de ChristenUnie van mijn longlist geschrapt.

De volgende partijen maken nu dus nog een kans: VVD, D66, PvdA, GroenLinks en SP.

Geen opmerkingen: