12 juli 2007

Blij dat ik twijfel

Vorig jaar kwam gaf mijn vader de eerste proef editie uit van Blij dat ik twijfel.

Landelijke media pikten het boekje op. Trouw, het AD en De Gelderlander schreven recensies en mijn vader mocht interview geven op Radio 2 en op RTV Utrecht Genoeg publiciteit voor een succes.

En dus werkte mijn vader na de proef editie van het boekje verder aan het echte boek. Blij dat ik twijfel. Een paar weken geleden heb ik samen met hem de eerste druk opgehaald bij de drukker. Dat was een mooi moment. Mijn vader als schrijver.

Ik kreeg zelf het eerste exemplaar van de eerste druk mee. Dat vond ik best wel een grote eer, want ik had alleen maar geholpen met het ophalen van het boekje.

Twee weken geleden op reis naar Glasgow ben ik begonnen met lezen van het boek. En dinsdag in het vliegtuig naar Manchester las ik het boek uit.

Het was fijn om te lezen. Zeker omdat het zo veel verbanden heeft met mijn cursus adviseren voor adviseurs die ik op dit moment volg. Dit boekje geeft me een stukje verdieping die ik eigenlijk wel kon gebruiken naast de praktische uitleg van sommige theorie tijdens deze cursus.

Een goede inleiding van een boek, die niet door mij bevooroordeeld is, vind je altijd op de achterflap. Dit is de tekst op de achterflap van Blij dat ik twijfel:


Twijfelen is zo'n alledaags begrip waar iedereen mee te maken heeft, velen mee worstelen en slechts weinigen profijt van hebben. Zoals zoveel menselijke eigenschappen heeft twijfelen daardoor een nare klank gekregen. Toch lijkt het vaak handiger om toch even te twijfelen en niet direct te springen.

Twijfelen komt voor in vele vermommingen. We zijn erg bekwaam in het camoufleren van onze twijfel en soms nog beter in het uitbuiten ervan. Hans Oosterom laat zien, dat mensen die goed kunnen twijfelen een kwaliteit in huis hebben die hen goed kan helpen in het leven. Het is de kunst om de twijfel die jou steeds maar overkomt te sturen en zelf de gaan bepalen wanneer je begint, maar vooral ook wanneer je weer stopt met twijfelen.

Blij dat ik twijfel geeft inzicht in de verschillende vormen van twijfel en het ontstaan ervan. Ook laat het zien welke richting je kunt gaan om je minder te laten beheersen door je twijfel. Een hele reeks van oefeningen maken het tot een inzichtelijk en praktisch boek.


Nieuwsgierig geworden? Bestel het boek dan zelf!

3 opmerkingen:

Anoniem zei

'Der Chef' hoopt dat de paar aanwezige tikfouten in het citaat door het terechte enthousiasme van Fritz ontstaan zijn, en zich niet op de echte achterflap bevinden :-)

Freek zei

Update spelvouten!

Baba O'Riley zei

Zijn de filmrechten al verkocht?

Gefeliciteerd, mooi moment voor jou en je paps.