22 november 2007

Dagje London

Het was me het dagje wel.

Vandaag mocht ik even op en neer naar Londen. Ik was nog nooit echt in London geweest. Ooit op weg naar British Columbia en terug naar huis heb ik twee keer London Heathrow aangedaan. Dat was geen aangename kennismaking.

En ook vandaag heeft London mij nog niet echt kunnen overtuigen.

Ik vloog van Rotterdam Airport naar London City. Nu weten we allemaal dat Zestienhoven niet groot is, maar London city is helemaal klein. Ergens in de rvier ligt een landstrook waar precies een langdingsbaan op past en geen taxibaan. Aan het eind van de landingsbaan staat een terminal. Toevallig ligt het vliegveldje wel in de buurt van het zakencentrum van London en wil iedereen dus op City vliegen. Kortom: te veel vliegbewegingen voor zo'n vliegveld en dus... vertragingen.

Op de heenweg viel het nog mee. weinig vertaging en zonder problemen met de metro, pardon underground naar het centrum kunnen reizen. Het centrum heb ik volgens mij niet gezien, wel een veel te warme vergaderzaal om de kick-off te doen van de volgende fase van het project.

Maar op de terugweg konden we rekenen op een hele volle metro. Ik voelde me net een sardine. Verder had de vlucht ook minimaal een half uur vertraging. Maar gelukkig waren bijna alle vluchten vertraagd.

Mijn collega en ik wilde net onze laatste slok nemen om te gaan boorden, toen het brandalarm af ging. Je zag iedereen elkaar aankijken en denken: zie ik rook, ruik ik brand, moet ik nu naar buiten. Iedereen deed wel alvast zijn jas aan en de 90% mensen met laptop, pakte alvast zijn laptoptas.

Barpersoneel etc had binnen 15 seconden opeens een geel hesje aan. Vier brandweermannen kwamen erg rustig en bedeesd naar binnen lopen en de eerste paar passagiers begonnen naar de branduitgang te lopen. Niemand rook nog iets of zag ergens vlammen. En iedereen dacht: do het alarm nou maar weer uit.

Toch was al zo'n 80% van de mensen buiten toen het alarm pas uitging. Wij waren nog in de vertrekhal en waren net van plan om naar onze gate te lopen. Paniek bij het personeel: het alarm gaat weer uit... wat moeten we nu doen? Wij mochten in ieder geval niet naar onze gate.

Uiteindelijk moest toch iedereen naar buiten. Na vijf minuten kwamen de vier brandweermannen weer erg kalm en rustig teruglopen. Geen brand. Met ruim een uur vertraging vlogen we weer naar huis.

Geen opmerkingen: