17 juli 2008

Tour de Farce

schreef ik nog dat het wel eens de laatste Tour kon worden. Dat er vorig jaar al een hoop renners betrapt zijn in de Tour is ook wel duidelijk.

Dit jaar begon het rustig. Ik was sceptisch. Tot nu toe heb ik eigenlijk alleen de aankomst bergop richting Hautecam gezien. Bergop fietsen, dat blijft toch mooi om te zien.

Dan staan de echte mannen op, zegt men wel. Echte mannen gebruiken doping. Die conclusie kan je dan trekken als de tweevoudig bergetappe winnaar Ricardo Ricco vandaag uit de Tour gezet is nadat hij betrapt is op doping. De ploeg van Ricco (Saunier Duval) trok zich terug uit de Tour. Eerder werden al Moisés Dueñas (Barloworld) en Manuel Beltrán van Liquigas op het gebruik van epo betrapt.

Zo is ook deze Tour de France weer een Tour de Farce. De aankomst naar Hautecam is het laatste wat ik dit jaar bewust van de Tour ga zien.

1 opmerking:

Frans zei

Jammer voor je. De Tour is de Tour en zal altijd de Tour blijven. Daar zullen dopinggevallen niets aan veranderen.

Renners willen altijd winnen, en er zullen dan ook altijd renners zijn die zich niet aan de regels houden. Nou en?

Jammer dat we Riccò niet zullen zien wanneer ze de Alpe d'Huez gaan beklimmen. Want dat zou een geweldig spektakel geweest zijn. En wat geeft het nou helemaal dat-ie een beetje met synthetische epo heeft gerommeld?

Ik vind dopinggebruik geen reden om iemand uit de koers te halen. Althans, niet wanneer die iemand Riccò heet.