30 maart 2006

Verzekeraars willen no-claim afschaffen

Waarom willen ze dat? Wat is de drijfveer? Ik hoop niet dat het bij verzekeraars opeens idealisten geworden zijn. Verzekeraars vinden dat de consument er niet prijsbewuster van is geworden. Dat was nl het doel van de no claim regeling. En dus moet de regeling maar weer worden afgeschaft.

Maar als je goed leest is dat niet de echte reden. Verzekeraars zijn geen idealisten, maar gewoon een bv die winst wil maken. Niets mis mee, maar zeg dat dan ook.

Rekent u even mee over 2005:
Iedere verzekerde betaalt euro 70 extra zorgpremie per jaar om de no claim te kunnen financieren. Er zijn 8.2 mln verzekerden in het ziekenfonds. Dat betekent dus 8.2 mln x 70 euro = 572 mln euro.
Ongeveer 4 mln mensen krijgen gemiddeld 90 euro no claim terug. Dat is 360 mln euro.
De kosten die verzekeraars kunnen maken om niets te verliezen op de no claim bedragen dus 572 - 360 mln = 212 mln euro. Per verzekerde is dat 212 / 8.2 = 25 euro en een paar centen.

Kennelijk lukt het de verzekeraars niet om voor 25 euro per verzekerde per jaar de administratie van de no claim regeling rond te krijgen.

Vreemd? Ik weet het niet. Je moet het in ieder geval per factuurregel bepalen (valt wel / niet onder no claim). Alle verzekerden die recht hebben op teruggaaf moet je per brief informeren en het geld moet worden teruggestort.

Kost dat meer dan euro 25 per verzekerde?

Geen opmerkingen: