07 januari 2008

Joris Luyendijk - Het zijn net mensen

Heel veel mensen hebben dit boek al gelezen, want anders was het nooit gekozen tot de winnaar van de NS Publieksprijs van 2007. Als ik mij goed herinner was Joris Luyendijk naar aanleiding van die uitreiking te gast in het tv programma 'De Wereld draait door'. Ik zat toevallig een keer te kijken en ik vond het gesprek interessant genoeg om het boek aan Sinterklaas te vragen.

Sinterklaas vond dit ook een goed idee, want ik kreeg het boek cadeau. Samen met 'Amerikanen zijn niet gek' van Charles Groenhuijsen. Goed idee van de Sint, want je moet alles van meerdere kanten bekijken.

De achterliggende gedachten van het boek kan je ook in een mooi lang artikel samenvatten. Maar juist dan missen de gedachten de kracht. De voorbeelden die Luyendijk in het boek aanhaalt ondersteunen zijn gedachten perfect. Het nieuws is niet zoals het werkelijk is. Democratie of dictatuur, dat maakt niet uit. Iedereen manipuleert het nieuws op zijn eigen wijze. En ook de Nederlandse media doen hieraan net zo hard mee als de rest van de wereld. Mooi boek!

Nu ben ik begonnen in het boek van Charles Groenhuijsen. Ik ben benieuwd of er nog een link te vinden is met dit boek.

Geen opmerkingen: